Destan nedir ve özellikleri nelerdir?

Bir milletin başından geçen ve derin izler bırakan savaş, göç, doğal afet vb. olayların; kahramanlık gösteren kişilere olağanüstü özellikler yüklenerek anlatıldığı manzum (şiirsel) metin türüne destan denir. Özellikleri şunlardır:

  • İnsanlığın meydana getirdiği ilk edebi eserlerdendir.
  • Ulusal nitelik taşır, içinde oluştuğu toplumun izlerini barındırır, dönemin zihniyetini yansıtırlar.
  • Genellikle; savaş, kahramanlık, doğa, aşk vb. konular işlenir.
  • Kahramanları seçkin kişilerdir: han, hakan, kral, prenses…
  • Genellikle anonimdir. İlk söyleyeni unutulduğu için bireylere değil içinde oluştuğu topluma aittir.
  • Gerçek ve olağanüstü olaylar iç içedir.
  • Uzun ve manzum ürünlerdir.
  • Coşkulu ve heyecanlı bir dil kullanılır.

 

Destanlar kaça ayrılır? Özellikleri nelerdir?

 

Destanlar doğal destan ve yapay destan olmak üzere ikiye ayrılırlar:

 

1.Doğal Destanlar: Bir ulusun yaşadığı büyük bir olayın sözlü kültürde gelişmesiyle oluşan destanlardır. Doğal destanlar üç safhada oluşurlar:

               Oluşum (doğuş- çekirdek) aşaması: Toplumu derinden etkileyen bir olay yaşanır ve seçkin bir kahraman ön plana çıkar.

               Yayılma aşaması: Olay, dilden dile dolaşır ve dönemin ozanları tarafından şiirleştirilerek daha ahenkli anlatılır.

               Derleme aşaması: Uzun bir süre geçtikten sonra bir şair tarafından yazıya geçirilir.

 

2.Yapay Destan: Bir şairin tarihi bir olayı destan türünde yazmasıyla oluşan destanlardır.

 

DİKKAT!

Doğal destanlar ile yapay destanlar arasındaki benzerlikler:

  • İkisinde de milleti derinden etkileyen olaylar anlatılır.
  • İkisi de manzumdur.
  • Olağanüstü olaylar ve kişiler vardır.

Doğal destan ile yapay destanlar arasındaki farklar:

  • Doğal destanlar anonimdir. Bir kişiye değil millete aittir. Yapay destanların ise yazanı bellidir.
  • Doğal destanlarda halkın katkısı varken, yapay destanlar bir şair tarafından destan kurallarına göre oluşturulur.
  • Doğal destanlar üç safhada ve uzun bir süreçte toplum tarafından oluşturulurken yapay destanlar bir şair tarafından yazılır, bu aşamalar yoktur.

 

 

Dünya edebiyatındaki önemli doğal destanlar nelerdir?

  • Yunanlılar: İlyada, Odysseia
  • İranlılar: Şehname
  • Finler: Kalevela
  • Sümerler: Gılgamış
  • Rus: İgor
  • Alman: Nibelungen
  • Japon: Şinto
  • Kırgız Türkleri: Manas
  • İngiliz: Beowulf
  • Fransız: Chonson de Roland
  • İspanyol: Le Cid
  • Hint: Ramayana ve Mahabharata

 

Türk edebiyatındaki doğal destanlar nelerdir?

  • Altay- Yakut Türkleri: Yaratılış Destanı ( Evrenin yaratılışını, insanlığın meydana gelişini, iyiliğin ve kötülüğün kaynağını anlatır.)
  • Sakalar:

Alp Er Tunga Destanı:  ( Saka hükümdarı Alp Er Tunga’nın hayatı ve İran ile yaptığı savaşlar anlatılır.)

Şu Destanı:  (MÖ 4. Yüzyılda yaşadığı düşünülen Şu adlı Saka hükümdarının Make­donya hükümdarı İskender ile yaptığı savaşlar anlatılır.)

  • Hunlar:

Oğuz Kağan Destanı (Büyük Hun hükümdarı Mete Han’ın hayatı ve savaşları anlatılır.)

Attila Destanı (Batı Hun hükümdarı Attila’nın yaşamını ve kahramanlıklarını anlatır. Attila, Almanların Nibelungen Destanın’nda ‘Etzel’ olarak geçmektedir.)

  • Göktürkler:

Bozkurt Destanı (Göktürklerin bir düşman baskınıyla kılıçtan geçirildikten sonra, baskında sağ kalan tek gençle bir dişi bozkurttan yeniden türediklerini anlatır.)

Ergenekon Destanı (Savaşta yenilen Türkler Ergenekon adlı bir bölgeye yerleşerek burada 400 yıl kadar yaşar. 400 yıl sonra buraya sığmaz olurlar ve çevrelerindeki demirden bir dağı eritip, oradan çıkıp tekrar yayılırlar.)

  • Uygurlar:

Türeyiş Destanı (Uygur hakanı kızlarını insanlarla evlendirmek istemediği için Tanrı’ya yalvarır. Tanrı, kurt suretinde görünerek hakanın kızı ile evlenir ve destana göre Uygur Türkleri bu evlilikten türerler.)

Göç Destanı: Türeyiş Destanı’nın devamı niteliğindedir. Türkler, değerini bilmedikleri için kutsal taşı Çinlilere verirler. Bunun sonucunda Tanrı tarafından cezalandırılırlar. Ülkelerinde açlık ve kuraklık başlayınca göç ederler.)

  

İslâmiyet’in kabulünden sonra Türklerdeki doğal destanlar nelerdir?

Türkler, İslamiyet’i kabul ettikten sonra her alanda köklü bir değişim evresine girdiler. İslâmiyet etkisindeki Türk destanlarında eski yaşama dair izler görülürken İslam’ın etkisi de yadsınamayacak şekilde çoktur.

  • Karahanlılar: Satuk Buğra Han Destanı- İlk Müslüman Türk devleti Karahanlı hükümdarının Müslüman olması ve Müslümanlığı yaymasını anlatır.
  • Kırgızlar: Manas Destanı (Dünyanın en uzun destanıdır.)- Manas adlı bir kahramanın kafirlerle savaşı anlatılır.
  • Türk- Moğol: Cengiz Han Destanı- Moğol hükümdarının savaşları ve mücadelelerini anlatır.
  • Selçuklular: Battalgazi Destanı- Emevi- Bizans savaşlarında ünlenmiş Battal Gazi’nin İslamiyet’i yaymak için yaptığı savaşlar anlatılır.
  • Osmanlılar: Sarı Saltuk Destanı, Köroğlu Destanı.

 

Dünya edebiyatındaki önemli yapay destanlar nelerdir?

  • İngiliz: Kaybolmuş Cennet (Milton)
  • İtalyan: Çılgın Orlando (Aristo), Kurtarılmış Kudüs (Tasso), İlahi Komedya (Dante).
  • Fransız: Henriade (Voltaire)

 

Türk edebiyatındaki yapay destanlar nelerdir?

  • Üç Şehitler Destanı, Çanakkale Destanı- Fazıl Hüsnü Dağlarca
  • Genç Osman Destanı- Kayıkçı Kul Mustafa
  • Çanakkale Şehitlerine- Mehmet Âkif Ersoy
  • Kuvayımilliye Destanı- Nazım Hikmet Ran
  • Kurtuluş Savaşı Destanı- Cahit Külebi
  • Sakarya Meydan Savaşı- Ceyhun Atuf Kansu

 

Efsane nedir? Özellikleri nelerdir?

  • Efsane, diğer adıyla söylence: İnsanların önemli kişileri ve varlıkları kutsallaştırma tutumundan doğan, yüzyıllarca kuşaktan kuşağa aktarılan, gerçek ve hayali özellikler gösteren hikâyelerdir.
  • Kişi, olay, zaman, yer unsurları bulunur.
  • Olağanüstülüklere yer verilir ama inandırıcılık özelliği de vardır. Çünkü kutsallık vurgusu hâkimdir.
  • Çoğu ‘’Rivayet olunur ki… Anlatılanlara göre…’’ gibi ifadelerle başlar.
  • İnsanların aklına takılan sorulara bilimle yanıt veremediği zamanlarda oluşmuş kısa öykülerdir.
  • Konularına göre dört grupta incelenir:

Dini içerikli efsaneler, yaradılış efsaneleri, tarihsel olay ve kişileri içeren efsaneler, olağanüstü kahramanları konu edinen efsaneler.

Destan ve efsane arasındaki benzerlikler nelerdir?

  • Anlatmaya bağlı metin türleridir.
  • Her ikisi de sözlü edebiyat eseridir
  • Olay, kişi, zaman, yer unsurları bulunur.

 

Destan ve efsane arasındaki farklar nelerdir?

  • Destanlar genellikle manzumken, efsaneler nesir (düz yazı) şeklindedir.
  • Destanlar tarihi bir olaya yaslanırken, efsanelerin çıkış noktasının yaşanmış bir olay olması gerekmez.
  • Destanlar ulusaldır. Efsaneler ise ulusallık göstermez.
  • Destanlar dini, kutsal göndermeleri merkeze almazken efsanelerde kutsal olan bir şeye gönderme yapılır.
  • Destanlar epik özellikler gösterirken efsaneler bu yönden güçlü olmak zorunda değildir.
  • Destanların oluşum süreci efsanelere göre daha uzundur.

                DİKKAT!

                Efsaneler ve masallar da birbirine benzer fakat birkaç önemli noktada onları ayırt edebilirsiniz. Masallarda yer, zaman belli değildir. Dini, kutsal motifler ve inandırıcılık gibi bir çaba yoktur!

Dünya edebiyatında roman: Roman türünün ilk örneklerini 15. Yüzyılda Fransız yazar Rabelais vermiştir. Ancak Miquel de Cervantes’in yazdığı ‘Don Kişot’ roman türünün ilk örneği kabul edilir. Çünkü bu eser, gerek kurgusu gerekse anlatım özellikleri açısından o zamana kadar yazılmış eserlerden oldukça farklıdır. Yine de romanın en başarılı örneklerinin 19. Yüzyılda verilmeye başlandığı kabul edilir. Bu dönemde realizm ve romantizm akımlarının etkisiyle roman türü karakteristik özellikler taşımaya başlamıştır.

 

Türk edebiyatında ilkler:

  • İlk çeviri roman: Telemak- Yusuf Kamil Paşa
  • İlk yerli roman: Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat- Şemsettin Sami
  • İlk edebi roman: İntibah- Namık Kemal
  • İlk tarihi roman: Cezmi- Namık Kemal
  • İlk realist roman: Araba Sevdası- Recaizade Mahmut Ekrem
  • Batılı anlamda ilk roman: Mai ve Siyah- Halit Ziya Uşaklıgil
  • İlk psikolojik roman: Eylül- Mehmet Rauf
  • İlk köy romanı: Karabibik- Nabizade Nazım
  • İlk kadın romancımız: Fatma Aliye Hanım

 I. Tanzimat Dönemi roman anlayışı ve romancıları ile ilgili bilgi veriniz.

Türk edebiyatına roman türü Tanzimat ile birlikte girmiştir. Bu dönem yazarları genellikle sosyal konuları işlediler. Bu nedenle bu dönem verilen ürünler genellikle toplumsal eserlerdir. Yazarlar, toplumu bilinçlendirmek için edebiyatı bir araç olarak gördüler.

  • Romantizm akımının etkisindelerdir.
  • Hemen hemen tüm romanlarda hayaller ve duygular ön plandadır.
  • Dilin sadeleşmesi gerektiğini söylemişler, ancak bu konuda çok başarılı olamamışlardır.
  • Kahramanlar tek yönlüdür. İyi kahramanlar çok iyi, kötü kahramanlar çok kötüdür.
  • Olaylar genellikle trajik bir sonla biter.
  • Toplum için sanat, anlayışı benimsenmiştir.
  • Romanlar teknik açıdan kusurludur. Batılı roman düzeyine ulaşamamışlardır. (Yazarın olayı anlatırken kurgunun içine girerek kendi fikirlerini anlatması, roman kişilerini anlatırken taraf tutması, betimlemelerin temel işlevinden uzak olup sadece eseri süslemek için yapılması romanların teknik açıdan kusurlu olmasının sebeplerindendir.)

  Romanın edebiyatımıza girişi Yusuf Kamil Paşa’nın Fransız yazar Fenelon’un Telemak adlı eserinin çevirisi Tercüme-i Telemak ile olmuştur.

Ahmet Mithat Efendi: Ömrü boyunca yazdığı için ‘yazı makinesi’ olarak bilinir. Farklı alanlarda eserleri vardır. ( Edebiyatımızdaki ilk hikâyeyi unutma: Letaif-i Rivayat)

Romanlarında Batı kültürünü aktarmak istemiştir. Eserlerini entrikalar üzerine kurmuştur. Olayların akışını kesip okura bilgi vermiştir. Bu da romanlarının teknik açıdan kusurlu olmasına neden olmuştur. İyileri ödüllendirip kötüleri cezalandırmıştır.

Romanları: Felatun Bey ile Rakım Efendi, Hasan Mellah, Çengi, Henüz On Yedi Yaşında, Müşahedat, Esaret, Yeniçeriler, Dürdane Hanım, Dünyaya İkinci Geliş…

 

Şemsettin Sami: Edebiyatımızın ilk yerli romanı Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat’ın yazarıdır.

 

Namık Kemal:  Edebiyatımızdaki ilk romantik romancıdır. Ona göre roman, halkı eğitmenin bir aracıdır. İlk edebi romanımız olan İntibah ile ilk tarihi romanımız Cezmi’nin yazarıdır.

II. Tanzimat Dönemi roman anlayışı ve romancıları ile ilgili bilgi veriniz.

Romanlar birinci döneme göre daha başarılıdır. Batılı anlamda realist, psikolojik roman denemesi ve köy hayatı ile ilgili romanlar bu dönemde yazılmıştır. Olayların akışına yazar tarafından yapılan müdahale azalmıştır.

  • Halkı eğitme gibi bir amaç güdülmemiştir.
  • Dil ağırdır.
  • Konular sosyal konular olsa da Batı kültürü bu dönem daha ayrıntılı işlenmiştir.
  • Realizm akımının etkisi vardır.
  • Sanat için sanat, anlayışı benimsenmiştir.

Samipaşazade Sezai:  Türkçenin sadeleşmesini gerektiğini savunsa da betimleme yaparken Türkçeden uzaklaşmıştır. Yazarın tek romanı Sergüzeşt’tir.

Recaizade Mahmut Ekrem: Edebiyatımızın ilk realist romanı olan ‘Araba Sevdası’ nın yazarıdır. Teknik açıdan zayıf bir roman olsa da önemli bir eserdir. Fransızca ve Osmanlıca kelimeleri eserlerinde fazlasıyla kullanmıştır. Farklı türlerde eserleri de vardır.

Nabizâde Nazım: Edebiyatımızdaki ilk köy romanı olan -bazı kaynaklar uzun hikâye olarak alır- Karabibik’in yazarıdır. Aynı zamanda Türk edebiyatındaki ilk psikolojik roman denemesi olan ‘Zehra’ adlı eser de kendisine aittir.

Servetifünun Dönemi roman anlayışı ve romancıları ile ilgili bilgi veriniz.

Tanzimat ile başlayan Türk romancılığı Servetifünun Dönemi’nde gelişmeye devam etmiştir. Tanzimat romancılarındaki teknik hatalar bu dönemde kaybolmuştur.

  • Sade dilden uzak durmuş, süslü ve sanatlı bir dil kullanılmıştır.
  • Arapça ve Farsça sözcüklerin çok kullanılması bazen romanı anlaşılmaz kılmıştır.
  • ‘’Sanat, sanat içindir.’’ anlayışı benimsenmiştir.
  • Önemli olan estetiktir.
  • Kısa ve kesik cümleler sıkça kullanılmıştır.
  • Dönemdeki siyasi baskılar nedeniyle sanatçılar bireysel konuları işlemişlerdir. (Hayal- gerçek, karamsarlık, aşk vb.)
  • Realist roman anlayışını benimsemişlerdir.

 

Halit Ziya Uşaklıgil: Bu dönemin en büyük nesir ustasıdır. Romanlarında kahramanların iç dünyasına eğilmiştir. Realizm akımının etkisindedir. Dili ağırdır. Mai ve Siyah adlı romanı Batılı anlamda romancılığın ilk örneği kabul edilir. Aşk-ı Memnu da batılı anlamda kaleme aldığı bir diğer romanıdır.

Romanları: Mai ve Siyah, Aşk-ı Memnu, Sefile, Nemide, Bir Ölünün Defteri, Kırık Hayatlar, Ferdi ve Şürekası…

Mehmet Rauf: Halit Ziya’dan etkilenmiştir. Kişinin iç dünyasını başarıyla işlemiş ve yansıtmıştır. Romantik duyguları ve hayalleri anlatır. Edebiyatımızın ilk psikolojik romanı olan ‘Eylül’ün yazarıdır.

Romanları: Eylül, Ferda-yı Garam, Genç Kız Kalbi, Define, Garam-ı Şebab, Son Yıldız, Bir Aşkın Tarihi…

Hüseyin Cahit Yalçın: ‘Nadide’ ve ‘Hayal İçinde’ adında iki tane roman yazmıştır. Fransızcadan çevirdiği ‘Edebiyat ve Hukuk’ adlı makale ile Servetifünun dergisinin kapanmasına neden olmuştur.

Hüseyin Rahmi Gürpınar: Sanat anlayışı Servetifünun dönemi diğer sanatçılarından farklıdır. Romanlarında İstanbul mahallelerindeki hayatı, insanları gerçekçi bir şekilde işlemiş ve yansıtmıştır. ‘Sokağı edebiyata getiren sanatçı’ olarak bilinir. Romanlarında toplumsal eleştiri dikkat çekmektedir.

Romanları: Şık, Şıpsevdi, Gulyabani, Kuyruklu Yıldız Altında Bir İzdivaç, Mürebbiye, Nimetşinas…

Milli Edebiyat Dönemi roman anlayışı ve romancıları ile ilgili bilgi veriniz.

  • Vatan, millet, bağımsızlık, Anadolu gibi konular işlenmiştir. Milli Mücadele yıllarında yaşananlar romanların en önemli konularını oluşturmuştur.
  • Realizm ve natüralizm akımının etkisi vardır.
  • Dil, konuşma diline yakındır.
  • İstanbul Türkçesi kullanılmıştır.
  • Mekân olarak İstanbul dışına çıkılmış, Anadolu işlenmiştir.
  • Teknik açıdan güçlü romanlardır.

Halide Edip Adıvar: Milli Mücadele’de aktif rol oynamıştır. İyi bir hatiptir. Sivil olmasına rağmen rütbe almış ve savaş kahramanı sayılmıştır. Realizmin etkisindedir. Eserlerinde kadın hakları savunuculuğu yapmıştır. Sık sık dil yanlışları yaptığı, kılçıklı bir dil kullandığı için eleştirilmiştir. Eserleri:

  • Oyun: Maske ve Ruh, Kenan Çobanları.
  • Hikâye: İzmir’den Bursa’ya, Dağa Çıkan Kurt, Harap Mabetler, Kubbede Kalan Hoş Seda.
  • Anı: Mor Salkımlı Ev, Türk’ün Ateşle İmtihanı.
  • Roman: Handan, Yeni Turan, Heyula, Raik’in Annesi, Ateşten Gömlek, Vurun Kahpeye, Kalp Ağrısı, Sinekli Bakkal, Yolpalas Cinayeti, Sonsuz Panayır, Çaresaz…

 

Yakup Kadri Karaosmanoğlu: Eserlerinde Türk toplumunun Tanzimat’tan Cumhuriyet’e yaşadığı krizleri başarılı bir şekilde yansıtmıştır. Romanlarındaki başlıca tema, Türk toplumunun yaşam tarzı ve sorunlarıdır. Yakup Kadri’nin eserlerinde sağlam bir gözlemcilik ve ona dayanan kuvvetli bir gözlem hemen göze çarpar. Romancılığıyla öne çıkmış; hikâye, anı, mensur şiir, makale, deneme ve tiyatro türlerinde de eser vermiştir.

  • Roman: Yaban, Kiralık Konak, Sodom ve Gomore, Hüküm Gecesi, Ankara, Nur Baba, Panorama I-II, Bir Sürgün, Hep O Şarkı.
  • Öykü: Bir Serencam, Rahmet, Milli Savaş Hikâyeleri
  • Mensur Şiir: Erenlerin Bağından, Okun Ucundan
  • Anı: Zoraki Diplomat, Anamın Kitabı, Vatan Yolunda, Politikada 45 Yıl, Gençlik ve Edebiyat Hatıraları.

 

Reşat Nuri Güntekin: Anadolu insanının yaşantısını, sorunlarını, kişisel duygularını, inançlarını süssüz, yapmacıksız, yalın bir şekilde dile getirmiştir. Diyalogları canlıdır. ‘Çalıkuşu’ eseriyle tanınmıştır. İlk dönem romanlarında yeni kurulmakta olan devletin toplumsal sorunlarını gerçekçi biçimde gözlemlemiş ve yansıtmıştır. İkinci dönem romanlarında bozulan insani ilişkileri ve ahlaki yapıyı ele almıştır. Romanlarında güçlü bir gözlemciliğe dayanan realizm ve canlı bir üslup vardır. Eserlerindeki kahramanlar genellikle tek yönlüdür. Eserleri:

  • Roman: Çalıkuşu, Dudaktan Kalbe, Akşam Güneşi, Bir Kadın Düşmanı, Yeşil Gece, Gizli El, Acımak, Yaprak Dökümü, Kavak Yelleri, Miskinler Tekkesi, Kan Davası…
  • Hikâye: Leyla ile Mecnun, Sönmüş Yıldızlar, Olağan İşler, Tanrı Misafiri.
  • Gezi Yazısı: Anadolu Notları.

 

Romantizm akımının özellikleri nelerdir?

  • Yüzyılın sonlarında ortaya çıkmış, 19. Yüzyılda etkisini göstermiştir.
  • 19. Yüzyılın başlarında klasisizme tepki olarak Fransa’da gelişmiştir.
  • Fransız yazar Victor Hugo, Hernani adlı oyunuyla romantizm akımını başarıya ulaştırmıştır.
  • Duygu ve hayaller ön plandadır.
  • Konularını günlük hayattan, Hristiyanlık mucizelerinden, milli tarihten alır.
  • İyi-kötü, güzel-çirkin gibi çatışmalar ön plandadır.
  • İyiler hep iyi, kötüler hep kötüdür.
  • Doğa tasvirleri çok uzundur.
  • Kahramanlar karakter özelliği gösterir.
  • ‘’Sanat, toplum içindir.’’ anlayışı ön plandadır.
  • Sanatçılar eserlerde kişiliklerini gizlemezler.
  • Dil, günlük konuşma dilidir.
  • Tanzimat edebiyatında romantizmin temsilcileri: Namık Kemal, Ahmet Mithat Efendi, Recaizade Mahmut Ekrem(şiirlerinde), Abdülhak Hamit Tarhan…
  • Dünya edebiyatında romantizmin temsilcileri: Victor Hugo, Jean-Jacques Rousseau, Goethe…

 

Realizm akımının özellikleri nelerdir?

  • Yüzyılın ikinci yarısında romantizme tepki olarak Fransa’da ortaya çıkan ve Rusya’da gelişen bir akımdır.
  • Auguste Comte’un pozitivizm felsefesine dayanır.
  • Nesnellik ön plandadır. Olaylar ve kişiler olduğu gibi anlatılır.
  • Gözleme önem verilir.
  • Doğa tasvirleri kişilerin ruhsal durumlarını yansıtmak için yapılır.
  • Açık bir dil kullanılmıştır.
  • Dilde süsten kaçınılır.
  • Dünya edebiyatında ilk ve en önemli realist roman: Gustave Flaubert- Madam Bovary
  • Tanzimat edebiyatında realizm temsilcileri: Recaizade Mahmut Ekrem, Sami Paşazade Sezai, Nabizade Nazım.
  • Dünya edebiyatında realist yazarlar: Stendhal, Balzac, Ernest Hemigway, Tolstoy, Çehov, Maksim Gorki, Gustave Flaubert…

 

Natüralizm akımının özellikleri nelerdir?

  • Fransa’da ortaya çıkmıştır.
  • Kurucusu Emile Zola’dır.
  • Realizme tepki değildir onun daha katı halidir.
  • Toplumu büyük bir laboratuvar, insanı deney konusu, sanatçıyı da bilim insanı olarak kabul etmişlerdir.
  • Natüralistlere göre insan yaşamını etkileyen iki temel unsur vardır: Soyaçekim, çevre.
  • Sanat toplum içindir, ilkesi benimsenmiştir.
  • Natüralist yazar bir gözlemci gibi davranır. Yazar, oldukça nesneldir; anlattıklarına kişiliğini katmaz.
  • Romanlarda ayrıntılı tasvirler yapılmış, bu tasvirler yardımıyla kişilerin psikolojileri ortaya konulmuştur.
  • Türk edebiyatında doğalcılık anlayışına en çok yaklaşarak eser veren sanatçı Hüseyin Rahmi Gürpınar‘dır. Ancak eserlerinde sosyal eleştiriye yer vermesi onu natüralistlerden ayıran önemli bir noktadır.
  • Temsilcileri:

Dünya edebiyatı: Emile Zola, Guy De Maupassant, Goncourt Kardeşler, Alphanse Daudet, Ernest Hemingvay, John Steinback, Henrik İbsen…

Türk edebiyatı: Hüseyin Rahmi Gürpınar, Nabizade Nazım…

 

 

BAŞARILAR