Site icon Edebiyat Hocam | Lise Türkçe ve Edebiyat Konu Anlatımları ve Testler

Edebi Akımlar (11. SINIF 1. ÜNİTE)

Belli bir tarihsel süreçte edebiyatı, tür ve yazarın milliyeti bakımından herhangi bir ayrım olmadan şekilsel ve içerik olarak etkileyen belli üslup, duygu ve düşünce dizisine edebiyat akımı veya edebi akım denir. Edebî akımlar, aynı görüşte/anlayışta olan sanatçıların bir araya gelerek, belirledikleri ilkeler doğrultusunda yapıt ortaya koymalarıyla ortaya çıkmış edebî anlayışlardır. Edebiyat akımlarının oluşmasında toplumsal değişmeler ve gelişmeler, bilimsel ve teknolojik yenilikler, bireysel özelliklerdeki farklılaşmalar etkili olmuştur.

Edebi Akımlar ve Özellikleri

Hümanizm(İnsancılık)

Hümanizm, insan odaklılık veya insan merkezcillik olarak adlandırılabilir. Kanunların düzenlenmesinde tanrının değil insan aklının esas alındığı felsefi düşünce öğretisidir. İnsan merkezli bir düşünce sistemidir.

Temsilcileri:

Dünya edebiyatı: Dante, Boccacio, Cervantes, Montaigne…

Türk edebiyatı: Nurullah Ataç, Orhan Burian, Sabahattin Eyuboğlu, Vedat Günyol…

 

Klasisizm (Kuralcılık)

Klasisizm akımı, Antik Yunan ve Roma sanatını temel alan tarihselci yaklaşım ve estetik tutumdur. “1660 ekolü” olarak da bilinir. Eski Yunan ve Roma çağı dili ve edebiyatından, sanatından esinlenerek anlatımda duruluğu, bileşimde dengeyi ve sağlamlığı, ahlaksal ve ruhsal çözümlemede inceliği, doğallığı ilke olarak benimseyen bir edebi akımdır. Kuralcılık olarak da bilinir.

Temsilcileri:

Dünya edebiyatı: Moliere, Fenolon, Corneille, Madam De La Fayette, Racine, Mallarma,

La Fontaine, La Bruyere…

Türk edebiyatı: Şinasi, Ahmet Vefik Paşa, Direktör Ali Bey, Yusuf Kâmil Paşa…

Romantizm (Coşumculuk)

18. yüzyıl sonlarına doğru ortaya çıkmış 19. yüzyıl başlarında bütün Avrupa’ya yayılmıştır. Klasik sanatın sıkı kurallarına bir tepki olarak doğmuş bir akımdır. Romantizmin ana felsefesi Klasisizme karşı olmaktır.

 

Temsilcileri:

Dünya edebiyatı: Victor Hugo, Goethe, Puşkin, Schiller, Aleksandre Dumas Pere, Lord Byran, Lamartine, Chateaubriant…

Türk edebiyatı: Namık Kemal, Recaizade Mahmut Ekrem, Ahmet Mithat Efendi, Şemsettin Sami, Abdülhak Hamit Tarhan…

Realizm (Gerçekçilik)

19. yüzyılın ikinci yarısında romantizme tepki olarak Fransa’da ortaya çıkan ve Rusya’da gelişen bir akımdır. Nasıl ki romantizm klasisizme karşı ise gerçekçilik yani realizm, hem klasisizme hem de romantizme karşıdır. Gerçeği olduğu gibi yansıtmayı amaçlayan bir akımdır.

Temsilcileri:

Dünya edebiyatı: Gustave Flaubert, Stendhal, Honore De Balzac, Daniel Defoe, Charles Dickens, Ernest Hemingvay, Turgenyev, Anton Çehov, Gorki, Gogol, Tolstoy, Dostoyevski…

Türk edebiyatı: Recaizade Mahmut Ekrem, Ömer Seyfettin, Mehmet Rauf, Halit Ziya Uşaklıgil, Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Refik Halit Karay, Reşat Nuri Güntekin, Halide Edip Adıvar, Yahya Kemal, Orhan Kemal…

Natüralizm( Doğalcılık)

Natüralizm ya da doğalcılık, doğa bilimlerinin sanata ve edebiyata uygulanmasıyla ortaya çıkmıştır. Doğalcı anlayışa göre gerçek olduğu gibi yansıtılmalı, yaşamın kaba ve bayağı sayılarak ele alınmayan yönleri de işlenmelidir.

Temsilcileri:

Dünya edebiyatı: Emile Zola, Guy De Maupassant, Goncourt Kardeşler, Alphanse Daudet, Ernest Hemingvay, John Steinback, Henrik İbsen…

Türk edebiyatı: Hüseyin Rahmi Gürpınar, Nabizade Nazım, Beşir Fuat, Selahattin Enis…

 

Parnasizm

Parnasizm, Fransa’da 1860 yılında Çağdaş Parnas şiir dergisi etrafında toplanan sanatçılarca ortaya çıkarılmış bir edebî akımdır. Gerçekçiliğin şiire yansımasıdır.

Temsilcileri:

Dünya edebiyatı: T. Gautier, T.Banville, Francois Coppee, Jase Maria de Heredia, Leconte de Lisle, Sully Prudhomme…

Türk edebiyatı: Tevfik Fikret, Cenap Şahabettin, Yahya Kemal

Sembolizm(Simgecilik)

Sembolizm ya da simgecilik, en genel tanımı ile farklı anlamlara gelen ya da farklı öğeleri simgeleyen çeşitli sembollerin edebi metinlerde özellikle de şiirlerde kullanılmasıdır. Özellikle Fransa’da etkili olmuş bir akımdır.

Temsilcileri:

               Dünya edebiyatı: Baudelaire, Mallarme, Arthur Rimbaud, Paul Verlaine, Paul Valery, Edgar Allen Poe…

               Türk edebiyatı: Cenap Şahabettin, Ahmet Haşim…

Empresyonizm (İzlenimcilik)

Işık, renk ve an kavramını öne çıkaran bunun yanı sıra doğadaki görüntülerin sürekli değişim içinde olduğundan herhangi bir zamanın herhangi bir anına denk gelen görüntünün bir daha aynı şekilde görünemeyeceği fikrini temel alan sanat akımına empresyonizm veya izlenimcilik denmektedir. Daha çok resim sanatında etkili olmuştur.

Temsilcileri:

Dünya edebiyatı: Paul Verlaine, Rainer Maria Rilke…

Türk edebiyatı: Ahmet Haşim, Ahmet Muhip Dıranas…

Ekspresyonizm (Dışavurumculuk)

Doğanın olduğu gibi temsili yerine duyguların ve iç dünyanın ön plana çıkarıldığı 20. yüzyıl sanat akımına ekspresyonizm denir. Almanya’da ortaya çıkmış bir akımdır.

Temsilcileri:

Dünya edebiyatı: Franz Kafka, James Joyce, Eugene O’Neill.

Türk edebiyatında 20. yüzyılın başlarından itibaren ekspresyonizm etkileri görülmüştür. Bu dönemde bazı yazarlar iç dünyalarının çalkantılarını, toplumsal eleştirileri, varoluşsal sorgulamaları eserlerine taşımış ve yoğun bir şekilde ifade etmişlerdir. Cahit Sıtkı Tarancı’nın ”Otuz Beş Yaş” adlı şiirini ekspresyonist etkilere sahip bir şiirdir.

Fütürizm (Gelecekçilik)

20. yüzyılda İtalya’da ortaya çıkan ve daha sonra Avrupa’da ve tüm dünyada etkili olan bir sanat ve edebiyat akımıdır. Fütürizm; endüstriyel çağın hızı, teknolojik ilerleme ve modern yaşamın dinamizmi gibi konulara odaklanırken geleneksel sanat ve edebiyat anlayışlarını reddeder. Bu akım; geleceği, teknolojiyi ve modern yaşamın getirdiği değişimleri önemser ve bu değişmleri sanatın temel unsurları olarak benimser.

Temsilcileri:

Dünya edebiyatı: Marinetti, Mayakovski.

Türk edebiyatı: Nazım Hikmet.

Dadaizm (Kuralsızlık)

I. Dünya Savaşı yıllarında başlamış kültürel ve sanatsal bir akımdır. Dadaistler savaşın yıkıcı etkileri, toplumsal çalkantılar ve geleneksel sanat anlayışına karşı tepki olarak bu akımı oluşturdular. Mantığın ve kuralların reddedildiği, geleneksel sanat ve edebiyat normlarının sorgulandığı ve buna karşı alaycı bir tutumun benimsendiği bir harekettir.

Temsilcileri:

Dünya edebiyatı: Tristan Tzara, Francis Picabia.

Türk edebiyatında dadaizm tam bir akım olarak benimsenmemiştir. Belirgin bir şekilde dadaist eserler bulunmamaktadır ancak bu akımın ruhu ve bazı özellikleri bazı Türk yazarların ve şairlerin eserlerinde kısmen görülebilir.

Sürrealizm (Gerçeküstücülük)

Temelini, akılcılığı yadsıyan ve karşı-sanat için çalışan ilk dadaistlerin eserlerinden alır.  Avrupa’da birinci ve ikinci dünya savaşları arasında gelişmiş bir akımdır. Sürrealizm, rasyonel mantığı reddeder. Bilinçaltının, rüyaların ve hayal gücünün önemi vurgulayan bir akımdır.

Temsilcileri:

Dünya Edebiyatı: Andre Breton, Louis Aragon, Philippe Soupault, Rene Char…

Türk edebiyatı: Sezai Karakoç, Cemal Süreya, İlhan Berk…

 

Egzistansiyalizm( Varoluşçuluk)

Varoluşçuluk, 19. yüzyılın ortalarında, baskın sistematik felsefeye karşı bir tepki olarak doğmuş bir akımdır. İnsan varoşunun anlamını, özgürlüğünü, sorumluluğunu ve varoluşun anlamını sorgulayan felsefi bir akımdır. Egzistansiyalist düşünce; insanın varoluşunun özünün, önceden tanımlanmış ya da önceden belirlenmiş bir yapıdan ziyade bireysel deneyimler ve özgür irade tarafından şekillendirildiğini savunur.

Temsilcileri:

Dünya edebiyatı: Jean Paul Sartre, Albert Camus, Andre Malraux, Simone de Beauvoir…

Türk edebiyatı: Melih Cevdet Anday, Edip Cansever, Leyla Erbil, Yusuf Atılgan…

Modernizm

Yeni bir çağa daha uygun biçimler yaratmak amacıyla eski geleneklerin kırılmasını tanımlamak için kullanılan bir terimdir modernizm. Eskiyi reddedip yeniyi kabul eder. Geleneksel normları sorgulayan ve genellikle 19 ve 20. yüzyıllara dayanan; yenilikçi, özgün yaklaşım benimseyen bir sanat ve edebiyat akımıdır.

Temsilcileri:

Dünya edebiyatı: Franz Kafka, Wirginia Woolf, James Joyce, Marcel Proust…

Türk edebiyatı: Oğuz Atay, Ferit Edgü, Bilge Karasu, Adalet Ağaoğlu, Sait Faik Abasıyanık, Yusuf Atılgan…

 

 

Exit mobile version