Küçürek ya da minimal hikâyeler; betimlemeye ve çözümlemeye dayanmayan, yalnızca bir anın saptaması olan anlatılardır. Çok kısa olmalarına rağmen bu hikâyeler yazarının dile hâkimiyetini, kelime dağarcığını, kurgu yeteneğini, duygu ve düşünce dünyasının derinliğini gösteren yoğun anlatımlardır. Çünkü küçürek hikâyeler az kelime ile çok şey anlatırlar. Amacı okuyucuya minimal bir alan içinde derin bir etki bırakmaktır. Küçürek hikâye uzadıkça okuru uyaran, vurucu etkisini yitirir. Hikâyenin minimal şeklidir de diyebiliriz. Çok kısa bir anlatım formu olduğu için hikâyede bulunan serim, düğüm ve çözüm bölümleri küçürek hikâyede bulunmaz. Yoğun bir anlatıma sahiptir. Çok detay verilmediği için eksik kısımların okur tarafından kendi hayal gücüyle yorumlanması beklenir. Dili basit ve anlaşılırdır. Sosyal medyanın etkisiyle küçürek hikâyeye olan ilgi artmıştır.

Dünya edebiyatında; Julio CORTAZAR, Dino BUZZATİ, Franz KAFKA.

Türk edebiyatında: Ferit Edgü, Necati Tosuner, Tezer Özlü, Murat Yalçın, Haydar Ergülen, Cemal Şakar, Mehmet Harmancı temsilcilerindendir.

Örnek:

Derya

Yüzdüğünü sanıyor çölde sürünen.

( Tarık GÜNERSEL, 252 Yazardan Minimal Öyküler)

Tortu

Sadece kemanını vermedim. Yıllar sonra yeğenine armağan ettim. O da öğrenememiş doğru dürüst, evlerinin bir duvarına asmış.
Ben zaten hiç beceremedim, hiçbir şey, iç yangını anılar yaratmaktan başka.
(Vüs’at O. BENER, Kara Tren)

Yangın

Yanmış ormandan geçtim.
Kapkara, kömürleşmiş ağaçlar. Yanmış otlar. Çalılar. Isırganlar. Tüm börtü böcek yanmış.
Kaplumbağalar. Tosbağalar. Kertenkeleler. Yılanlar yanmış. Kelebekler bile.
Toprak öylesine sıcak ki üstüne basılmıyor. Kayalar cehennem kayası.
Yanımdaki dostum, “Bilmem biliyor musun” diyor, “böyle yangınlardan sonra, eğer yağmurlar bol
ve düzenli yağarsa bambaşka bir orman oluşur. Yeni ağaçlar, yepyeni bitkiler…”
“Ne kadar sürer bu,” diyorum.
“Havaya bağlı,” diyor. “Ben diyeyim yirmi, sen de otuz.”
“Görür müyüz,” diyorum.
“Bizler görmesek, çocuklarımız görür,” diyor.
“Onlara ormanı nasıl korumamız gerektiğini öğretmemiz gerekecek” diyorum.
“Kendimize de,” diyor dostum.
Üstüne basa basa bir kez daha; Kendimize de.

(Ferit EDGÜ, 252 Yazardan Minimal Öyküler)

 

Küçürek hikâyeler, edebiyat dünyasında kısa ve etkili bir anlatı arayan yazarlar için ideal bir formattır. Minimalist bir yapıya sahip olmasına rağmen doğru yazıldıklarında güçlü bir anlatım gücüne sahip olurlar. Bu nedenle yazarlar veya okurlar için önemli bir ifade biçimidir bu minimalist hikâyeler.