Saf şiir (öz şiir), şiirin anlamdan ziyade yalnızca kendi iç dünyasına, estetik yapısına ve ahenge yönelmesini savunan bir şiir anlayışıdır. Bu akımda şiir; düşünce, aktarma, öğretme, toplumsal mesaj verme gibi amaçlardan uzaklaşır. Şiirin temel amacı güzellik ve sanatsal etki yaratmaktır.

  • Saf şiirin temeli Milli Edebiyat Dönemi’nde Ahmet Haşim tarafından atılmıştır.
  • ”Sanat, sanat içindir.” anlayışı hakimdir. Yani şiir başka bir amaca hizmet etmez, sadece sanat içindir.
  • Dil işçiliği ve müzikalite ön plandadır. Sözcüklerin seçimi, uyak, ritim, ses tekrarları önemlidir. Şiirin adeta bir müzik gibi duyulması amaçlanır.
  • İmge ve çağrışım zenginliği vardır. Anlatım kapalı olabilir. Soyut ifadeler, simgeler, imgeler yoğun biçimde kullanılır.
  • Duygu ve hayaller ön plandadır. Şair bireysel dünyasını, iç sesini, hislerini yansıtır. Toplumsal konulara genelde yer vermez.
  • Biçim kusursuzluğu amaçlanır. Serbest ölçü de kullanılabilir hece ölçüsü de. Önemli olan estetik uyumdur.
  • Saf ve arı bir Türkçe kullanılır. Dilde sadelik, incelik, zarafet önemlidir.
  • Sembolizm akımından etkilenmiştir.

Türk Edebiyatındaki Temsilcileri:

  • Ahmet Haşim
  • Yahya Kemal Beyatlı (Parnasizm akımından etkilenmiştir.)
  • Necip Fazıl Kısakürek
  • Ahmet Hamdi Tanpınar
  • Cahit Sıtkı Tarancı
  • Ahmet Muhip Dıranas
  • Ziya Osman Saba
  • Asaf Halet Çelebi
  • Behçet Necatigil
  • Fazıl Hüsnü Dağlarca

Örnek Şiirler: