Site icon Edebiyat Hocam | Lise Türkçe ve Edebiyat Konu Anlatımları ve Testler

Servet-i Fünun Dönemi’nde Şiir (11. SINIF 3. ÜNİTE)

Servetifünun dergisinin yazı işleri idaresine Tevfik Fikret’in gelmesiyle (1896) bu dergi etrafında
toplanan ve aynı sanat anlayışını paylaşan sanatçıların oluşturduğu edebiyata Servetifünun Edebiyatı (Edebiyatı cedide) denir.

 

Hüseyin Cahit Yalçın’ın  Fransızcadan çevirdiği Edebiyat ve Hukuk adlı makaleden dolayı derginin kapatılmasıyla, dergi etrafında toplanan sanatçılar dağılır ve böylece Servetifünun Dönemi sona ermiştir.

Tevfik Fikret

Serveti Fünun edebiyatının öncüsü ve üstat şairidir. Türk şiirine yeni bir bakış açısı getirmiş, Batılı bir görünüm kazandırmıştır. Avrupai Türk şiirinin gerçek temsilcisi olmuştur. İlk şiirlerinde Muallim Naci’nin etkisi görülür. Sonraki şiirlerinde Recaizade Mahmut Ekrem ile Abdülhak Hamit Tarhan’ın etkileri bulunur. Bu etkilerden sonra ise kendi üslubunu bulmuş ve özgün bir üslup ile şiirlerini kaleme almıştır. Şiirin bir hayal oyuncağı olmadığını dile getirmiştir. Parnasizm akımından etkilenmiştir. Sone nazım biçimini ilk kez Tevfik Fikret kullanmıştır. Nazmı nesre, yani şiiri düz yazıya, yaklaştırarak şiire serbestlik kazandırmıştır.  Aruzu şiirlerinde başarıyla kullanmış, teknik açıdan kusursuz şiirler yazmıştır.  Servet-i Fünun dağılıncaya kadar ”Sanat için sanat.” anlayışını benimseyerek bireysel konularda şiirler kaleme almış, Serveti Fünun dağıldıktan sonra ise ”Toplum için sanat” anlayışını benimseyerek sosyal konularda şiirler de kaleme almıştır. Ömrünün sonlarına doğru yazdığı şiirlerinde baskıcı rejime karşı çıkarak özgürlüğü övmüştür. Sadece şiir türünde eserler kaleme almıştır.

♠ Balıkçılar, Han-ı Yağma, Tarih-i Kadim, Haluk’un Bayramı, Sis şairin
tanınmış şiirlerindendir.

♠ Şiir kitapları Rübab-ı Şikeste, Haluk’un Defteri ve çocuklar için hece ölçüsüyle yazdığı şiirlerinin toplandığı Şermin’dir.

Cenap Şahabettin

Servetifünun şiirinin Tevfik Fikret’ten sonra en büyük şairidir. Sembolizm ve parnasizm akımlarından etkilenmiştir. Sembolizmin Türk edebiyatındaki öncüsü olmuştur.  Şiirlerini yazdığı ilk yıllarda Muallim Naci’nin etkisindedir. Sonradan Recaizade Mahmut Ekrem’in etkisinde kalarak yeni tarzda şiirler yazmıştır. ‘Sanat için sanat.” anlayışına bağlı kalmıştır. Toplumsal içerikli şiir kaleme almamıştır. Ona göre şiir ”Kelimelerle yapılmış bir resimdir.” Hayal gücü çok derindir. Şiirde ahenk çok önemlidir. Edebi dilin konuşma dilinden farklı olması gerektiğine inandığı için eserlerinde ağır bir dil kullanmıştır. Aruz ölçüsünün savunucusu olmuştur. Genellikle serbest müstezat nazım biçimini tercih etmiştir. En bilinen şiiri ”Elhan-ı Şita” dır. Şiirlerini ”Tâmat” adlı kitapta toplamıştır.

Eserleri:

Şiir: Tâmat

Özdeyiş: Tiryaki Sözleri

Gezi Yazısı: Hac Yolunda, Avrupa Mektupları, Suriye Mektupları, Afak-ı Irak.

Tiyatro: Körebe, Yalan.

Makale: Evrak-ı Eyyam, Nesr-i Harp, Nesr-i Sulh.

 

 

Exit mobile version