Site icon Edebiyat Hocam | Lise Edebiyat Konu Anlatımları ve Yazılı Çalışma Kağıtları

10. SINIF EDEBİYAT 1. DÖNEM 1. SINAV ÇALIŞMA KÂĞIDI (GENEL TEKRAR) 2025-2026

Türk Edebiyatının Tarihi Dönemleri

Bir nazım biçimi soru olarak karşımıza çıktığında onun hangi dönemde üretildiğini ve dönemin genel özelliklerini bilirsek soruyu çok daha kolay bir şekilde cevaplayabiliriz. Çünkü her eser oluştuğu dönemin özelliklerini taşır. Türk edebiyatı 3 ana döneme ayrılarak incelenir. Her dönemin kendine has özellikleri vardır.  (Ek bilgi: Bilimsel ve akademik anlamda Türk edebiyatını dönemlere ayırarak sınıflandıran kişi Fuat Köprülü’dür.)

Şimdi İslâmiyet öncesiniin özelliklerine önce kısaca değinelim:

İSLÂMİYET ÖNCESİ TÜRK EDEBİYATI

Sözlü Dönem ve Yazılı Dönem olmak üzere 2’ye ayrılır:

-Sözlü Dönem (Destan Dönemi):

-Yazılı Dönem:


Şimdi şiirle ilgili bazı kavramları geçen seneden hatırlayalım ve sonrasında İslâmiyet öncesi Türk edebiyatı nazım şekillerini inceleyelim:

ŞİİR İLE İLGİLİ BAZI KAVRAMLAR:

Şiir dili: Şiir dili dediğimiz dil günlük dilden farklıdır. Çünkü şiir ritmik bir eserdir. Ahenkli sözler, mecazlar, imgeler, çağrışımlar içerir.

Nazım birimi: Şiirin kaçarlı dizeler halinde gruplandığıdır. Şiir ikişerli dizeden oluşuyorsa beyit, dörderli dizelerden oluşuyorsa dörtlük, üç ve daha fazla dize gruplarından oluşuyorsa bent nazım birimiyle yazılmış demektir.

Şiirde tema: Şiirde şairin vermek istediği ana duygudur.

Ahenk: Şiirin ses, ölçü ve ritim bakımından uyumlu olmasıdır.

Uyak Şeması (Kafiye Örgüsü): Şiirde dizelerin sonundaki kafiyelerin diziliş düzenini a, b, c gibi harflerle gösteren şemadır.

Düz uyak: aaaa /aaab/ aa bb…

Çapraz uyak: abab…

Sarmal uyak: abba…

Redif: Şiirde dize sonlarında aynı görevde ve aynı anlamda kullanılan ekler ve sözcüklerdir.

Kafiye (Uyak): Şiirde dize sonlarında yer alan anlamı ve görevi aynı olmayan sadece ses benzerlikleridir.

Yarım Uyak: Tek ses benzerliği.

Tam Uyak: İki ses benzerliği.

Zengin Uyak: 3 ve daha fazla ses benzerliği.

Cinaslı Uyak: Dize sonlarında eş sesli sözcüklerin kullanılmasıyla yapılan uyak. Yani yazılışı ve okunuşu aynı, anlamları farklı sözcükler. (Gül: gülmek, gül: çiçek gibi)

Örnek Çalışma:

Mecnun gibi dolanıyorum çöllerde   —>a
Hayal beni yeldiriyor yel gibi             —>b
Ah çeker ağlarım gurbet ellerde        —>a
Durmaz akar gözüm yaşı sel gibi       —>b

Kafiye örgüsü: abab (çapraz uyak)

Redif: -lerde , gibi

Kafiye: 1 ve 3. dizelerdeki -l sesi yarım uyak

2 ve 4. dizelerdeki -el sesleri tam uyak.

Hece ölçüsü: Şiirdeki dizelerin hece sayısı eşitliğine dayanan ölçüdür. Türk edebiyatında en çok kullanılan hece ölçüsü kalıpları  7’li (4+3, 3+4), 8’li (4+4) ve 11’li (6+5, 4+4+3) hece ölçüsüdür.

Nakarat: Şiirde dizelerin tekrarlanmasına nakarat denir. Bu bölüm halk şiirinde ”kavuştak” olarak adlandırılır.

Mahlas: Şiirde şairin kullandığı takma ada mahlas denir. Halk şiirindeki adı tapşırmadır. Şiirin son dörtlüğünde bulunur.

Örnek Çalışma:

Dünyaya geldiğim anda
Yürüdüm aynı zamanda
İki kapılı bir handa
Gidiyorum gündüz gece

Şaşar Veysel iş bu hâle
Gâhı ağlaya gâh güle
Yetişmek için menzile
Gidiyorum gündüz gece

Ölçü: Her dizede 8 hece olduğu için ”8’li hece ölçüsü”

Nakarat: Dörtlüklerin son dizesinde tekrarlanan ”gidiyorum gündüz gece” kısmı.

Mahlas: Son dörtlükteki ”Veysel”


İSLÂMİYET ÖNCESİ TÜRK EDEBİYATI ”SÖZLÜ EDEBİYAT” ÜRÜNLERİ: 

-Sav (atasözü)

-Sagu (Yuğ (cenaze) törenlerinde ölen kişinin arkasından okunan şiir)

-Koşuk (Törenlerde ve şölenlerde okunan şiirler)

-Destan (Milletlerin tarih boyunca yaşadığı savaş, göç, doğal afet vb. olayların abartılı ve olağanüstü ögelerle anlatıldığı uzun ve epik şiirlerdir.)

KOŞUK

Örnek çalışma:

Koşuğu inceleyelim:

SAGU

Ek bilgi: Sagunun halk edebiyatındaki karşılığı ağıt, divan edebiyatındaki karşılığı ise mersiyedir.

Örnek:

SAV

Günümüzdeki atasözlerinin karşılığıdır.

Biliçsiz kişi taşsız tarak.

(Bilgisiz insan dişsiz tarak gibidir.)

DESTAN

GEÇİŞ DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI

İSLÂMİYET ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI

İslâmiyet etkisindeki Türk edebiyatı ”halk edebiyatı” ve ”divan edebiyatı” olmak üzere iki farklı koldan ilerler. İlk sınavımız için sadece halk edebiyatına ve bu dönem oluşturulan birkaç nazım şekline yani halk şiirine değinmemiz yeterli olacaktır.

TÜRK HALK ŞİİRİ

♦Âşık Şiiri: Söyleyeni belli şiirlerden oluşur. (Aşk, doğa, kahramanlık vb. temalı şiirler)

Bu dönem nazım biçimleri: koşma, semai, varsağı, destan.

♦Tekke (Tasavvuf) Şiiri:  İslâm dini ve tasavvuf çerçevesinde dini temalı şiirlerden oluşur.

Bu dönem nazım biçimleri: ilahi, nefes, nutuk, devriye, şathiye.

♦Anonim Halk Şiiri: Söyleyeni belli olmayan şiirlerden oluşur.

Bu dönem nazım biçimleri: mani, türkü, ağıt, ninni.

-Şimdi bu dönemlerdeki bizim için önemli olan yerlere değinelim:

AŞIK ŞİİRİ 

Halk arasında âşık olarak adlandırılan saz şairlerinin şiirlerini içerir. Şiirler köy meydanlarında saz eşliğinde ve irticalen doğaçlama söylenmiştir. Hece ölçüsü, dörtlük, yarım uyak ve redif sıkça kullanılmıştır. Dil, günlük konuşma dilidir yani sadedir. Koşma, semai, varsağı ve destan bu dönem oluşturulan nazım biçimleridir. Şimdi bu nazım biçimlerinin özelliklerine bakalım:

KOŞMA

-Güzelleme: Sevgilinin veya doğanın güzelliklerini konu alan koşmalar.

-Koçaklama: Kahramanlık konulu koşmalar.

-Taşlama: Eleştiri ağırlıklı koşmalar.

-Ağıt: Bir kişinin ölümü ya da bir felaket üzerine söylenen koşmalar.

Örnek Çalışma:

Ölçü: 11’li hece ölçüsü

Nazım birimi: Dörtlük

Dil ve anlatım: Halk şiiri geleneği, doğal ve akıcı dil

Nazım biçimi: Koşma

Tema: Sevgilinin güzelliği

Türü: Güzelleme

Kafiye şeması: aaab, cccb… Düz uyak

 

Redif: 1. dörtlükte  dize sonlarındaki ” -ı”

2. dörtlükte ise dize sonlarındaki  ”-ı”  sesleri rediftir.

Uyak: 1. dörtlükte ”-az” –> tam uyak

2. dörtlükte ”-an” –> tam uyak

ANONİM HALK ŞİİRİ

Halk edebiyatının söyleyeni belli olmayan şiirlerin oluşturduğu koludur. Bu dönem nazım biçimleri: mani, türkü, ağıt, ninni.

TÜRKÜ

Bent: Asıl konunun işlendiği bölümdür.

Kavuştak: Bentlerin sonunda tekrar edilen dize veya dizelerdir.

Örnek Çalışma

Konu (İçerik): Yiğide yönelik övgü

İçerdiği duygu: Coşku

Dilin kullanımı: Sade, akıcı bir dil kullanılmış. Söz sanatları kullanılmış : ”Gönlüne çoban yıldızı gibi doğması, kalbine akması ” vb. sanatlı söyleyişlere yer verilmiş. Gök, dağ, yağmur gibi tabiat unsurları sıklıkla kullanılmış.

Yapısal özellikler: 1. ve 3. dörtlükler bent bölümüdür. 2. dörtlük 4. dörtlükte tekrar edilmiştir. Bu nedenle 2. ve 4. dörtlükler kavuştak bölümüdür. Bentler ”abab” çapraz uyak, kavuştaklar ”aaab” düz uyaktır.

Nazım birimi: Dörtlük

Ölçü: 7’li hece ölçüsü

Redif:

Kavuştaklarda–> ”-ın” redif, ”en” tam uyak.

1. dörtlükte–> ”ın gibi” redif , ”aş” tam uyak / ”lu efem” redif, ”ut” tam uyak.

3. dörtlükte–> ”-ı gibi” redif / ”-dın efem” redif.

 


MASAL

Masalın Bölümleri

Exit mobile version