Site icon Edebiyat Hocam | Lise Türkçe ve Edebiyat Konu Anlatımları ve Testler

11. SINIF 1. DÖNEM 1. SINAV ÇALIŞMA KÂĞIDI (Yeni Müfredat)

Edebiyat ve toplum arasındaki ilişkiyi açıklayınız.

Her edebi eser hangi dönemde üretilmiş olursa olsun, bir toplumun içinde oluşur. Onu üreten sanatçı toplumun bir parçasıdır. Ve her eser içinde oluştuğu toplumun izlerini taşır. Edebi eserler, bir toplumun ortak hafızasını oluşturan ürünlerdir. Bu nedenledir ki bir toplumun kültürünü ve yaşantısını bilmek bu eserleri okumaktan, incelemekten geçer. Edebi eserler toplumun aynası gibidir. Edebiyat; toplumda yaşanan olaylardan, insanların düşünce ve duygularından, gelenek göreneklerden, inançlardan beslenir. Aynı zamanda edebiyat hem geçmişte hem de bugün toplumsal sorunları gündemine taşıyarak toplumsal değişimler de yaratabilir. Edebiyat, toplumu etkiler ve dönüştürür. Toplumun değer yargılarını, kültürel yapısını etkileyebilir. Kısacası edebiyat ve toplum arasında çift yönlü bir ilişki vardır. Toplum edebiyatı şekillendirir edebiyat da toplumu etkiler.

 

Edebi akımlar ve özellikleri  ile ilgili bilgi veriniz.

–>Klasisizm(Kuralcılık)

Temsilcileri:

Dünya edebiyatı: Moliere, Fenolon, Corneille, Madam De La Fayette, Racine, Mallarma,

La Fontaine, La Bruyere.

Türk edebiyatı: Şinasi, Ahmet Vefik Paşa, Direktör Ali Bey.

–>Realizm (Gerçekçilik)

Temsilcileri:

Dünya edebiyatı: Gustave Flaubert, Stendhal, Honore De Balzac, Daniel Defoe, Charles Dickens, Ernest Hemingvay, Turgenyev, Anton Çehov, Gorki, Gogol, Tolstoy, Dostoyevski.

Türk edebiyatı: Recaizade Mahmut Ekrem, Ömer Seyfettin, Mehmet Rauf, Halit Ziya Uşaklıgil, Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Refik Halit Karay, Reşat Nuri Güntekin, Halide Edip Adıvar, Yahya Kemal, Orhan Kemal.

–>Natüralizm( Doğalcılık)

Temsilcileri:

Dünya edebiyatı: Emile Zola, Guy De Maupassant, Goncourt Kardeşler, Alphanse Daudet, Ernest Hemingvay, John Steinback, Henrik İbsen.

Türk edebiyatı: Hüseyin Rahmi Gürpınar, Nabizade Nazım, Beşir Fuat, Selahattin Enis.

 

–>Parnasizm

Temsilcileri:

Dünya edebiyatı: T. Gautier, T.Banville, Francois Coppee, Jase Maria de Heredia, Leconte de Lisle, Sully Prudhomme.

Türk edebiyatı: Tevfik Fikret, Cenap Şahabettin, Yahya Kemal.

                                                                                                                                                                         

–>Sembolizm(Simgecilik)

               Dünya edebiyatı: Baudelaire, Mallarme, Arthur Rimbaud, Paul Verlaine, Paul Valery, Edgar Allen Poe.

               Türk edebiyatı: Cenap Şahabettin, Ahmet Haşim…

( Sadece 11. sınıf edebiyat ders kitabındaki akımlara yer verilmiştir. Daha fazla edebi akım bilgisi için yazı sonundaki edebi akımlar başlığına tıklayarak ulaşabilirsiniz.)

Hikâye türünün gelişimi ile ilgili bilgi veriniz.

İtalyan yazar Boccaccio’nun kaleme aldığı ”Decameron” adlı eser dünya edebiyatında hikâye türünün ilk örneğidir. Türk edebiyatında ise Tanzimat Dönemi’ne kadar modern hikâye diye bir edebi tür yoktur. Destan, masal, efsane, mesnevi ve halk hikâyeleri hikâye türünün yerli kaynaklarını oluşturmuştur. Hikâyeden önce hikâye türünün işlevini üstlenmiştir de diyebiliriz. Tanzimat Dönemi’nde Ahmet Mithat Efendi’nin kaleme aldığı ”Letaif-i Rivayat” adlı eser ilk yerli hikâye örneğimizdir. Yine bu dönemde Samipaşazade Sezai’nin kaleme aldığı ”Küçük Şeyler” ise Türk edebiyatında Batılı anlamda ilk hikâye örneğidir. Servet-i Fünun dönemi ve diğer dönemlerde de hikâye türü gelişimini sürdürmeye devam etmiştir.

1923-1940 arası Türk hikâyeciliğinin özelliklerini yazınız.

Lüzumsuz Adam, Mahalle Kahvesi, Havada Bulut gibi hikâyelerinde toplumun acı çeken kesimlerine yönelmiştir. İlk hikâyelerinde çocukluk ve ilk gençlik yıllarını anlatmıştır.

Alemdağ’da Var Bir Yılan adlı hikâyesinde gerçeküstücülüğe yönelmiştir.

Diğer hikâyeleri: Semaver, Sarnıç, Şahmerdan, Kumpanya, Havuz Başı, Son Kuşlar…

 

1940-1960 arası Türk hikâyeciliğinin özelliklerini yazınız.

-Toplumcu gerçekçi hikâyeler

-Bireyin iç dünyasını yansıtan hikâyeler

-Milli-dini duyarlılıkla yazılan hikâyeler

-Modernist hikâyeler.

 

Toplumcu gerçekçi hikâyelerin özellikleri nelerdir? Temsilcileri ve eserleri ile birlikte yazınız.

(Hikâyelerinin yanı sıra Yılanların Öcü romanı da karşına çıkabilir!)

 

Bireyin iç dünyasını yansıtan hikâyelerin özellikleri nelerdir? Temsilcileri ve eserleriyle birlikte yazınız.

Modernist hikâyelerin özellikleri nelerdir? Temsilcileri ve eserleriyle birlikte yazınız.

 

Milli-dini duyarlılıkla yazılan hikâyelerin özellikleri nelerdir? Temsilcileri ve eserleriyle birlikte yazınız.

DİKKAT!

Bu bir sınav çalışma kâğıdı olduğu için konular kısaca açıklanmıştır. Bu konulara daha da detaylı çalışmak isterseniz aşağıdaki başlıklara tıklayarak konuların daha uzun ve bol örnekli haline ulaşabilirsiniz. 

EDEBİYAT ve TOPLUM

EDEBİ AKIMLAR

DÜŞÜNCEYİ GELİŞTİRME YOLLARI

CUMHURİYET DÖNEMİ’NDE HİKÂYE (1923-1940)

CUMHURİYET DÖNEMİ’NDE HİKÂYE (1940-1960)

 

Exit mobile version