Site icon Edebiyat Hocam | Lise Türkçe ve Edebiyat Konu Anlatımları ve Testler

12. SINIF 1. DÖNEM 2. SINAV ÇALIŞMA KÂĞIDI (Yeni Müfredat)

Küçürek öykü nedir? Dünya ve Türk edebiyatındaki temsilcileri kimlerdir?

Hikâyenin minimal şeklidir. Çok kısa bir tür olduğu için hikâyede bulunan serim, düğüm ve çözüm bölümleri küçürek hikâyede bulunmaz. Yoğun bir anlatıma sahiptir. Çok detay verilmediği için eksik kısımların okur tarafından kendi hayal gücüyle yorumlanması beklenir. Dili basit ve anlaşılırdır. Sosyal medyanın etkisiyle küçürek hikâyeye olan ilgi artmıştır.

Örnek:

Son Mesaj

Telefon titredi. ”Ulaşamadım, müsait olunca ara.” yazıyordu. Oysa mezar taşı yeni dikilmişti…

Dünya edebiyatında: Julio CORTAZAR, Dino BUZZATİ, Franz KAFKA.

Türk edebiyatında: Ferit Edgü, Necati Tosuner, Tezer Özlü, Murat Yalçın, Haydar Ergülen, Cemal Şakar, Mehmet Harmancı temsilcilerindendir.

Saf şiir nedir? 

Saf (öz) şiir anlayışı Türk edebiyatında özellikle Serveti Fünun ve Fecr-i Ati ile başlayıp Cumhuriyet Dönemi’nde Ahmet Hamdi Tanpınar, Ahmet Muhip Dıranas, Asaf Halet Çelebi, Necip Fazıl Kısakürek gibi isimlerle devam eden bir şiir anlayışıdır. Bu anlayış; şiiri ideolojiden, toplumsal sorunlardan ve didaktik ögelerden uzak tutarak ”Şiir için şiir.” ilkesini benimser.

1923-1960 yılları arasında toplumcu eğilimi yansıtan şiir hakkında bilgi veriniz.

1923-1960 yılları arasında toplumcu şiir, özellikle Marksist düşünceden ve sınıfsal eşitsizliklere karşı duruştan beslenen, toplumsal sorunları konu alan bir şiir anlayışıdır. Cumhuriyet’in ilk yıllarından itibaren bireysel şiirden toplumsal içerikli şiire yönelişi gösteren önemli bir geçiş dönemidir.

Milli edebiyat anlayışını yansıtan şiir hakkında bilgi veriniz.

Milli edebiyat anlayışını yansıtan şiir; millet, vatan, bayrak, dil birliği gibi temaları merkeze alan ve halka seslenmeyi amaç alan bir şiir anlayışıdır. Bu akım 1911’de Genç Kalemler dergisi çevresinde başlayan bir edebi harekettir. Cumhuriyet Dönemi’nde de bazı şairlerimiz bu anlayış çerçevesinde eserler kaleme alarak bu anlayışı sürdürmüşlerdir.

Cumhuriyet’in ilk yıllarından itibaren özellikle hece ölçüsünü kullanan şairlerimizin çoğu Anadolu köylerinin ve tabiatının güzelliğini anlatan, yurt ve memleket sevgisini işleyen pek çok şiir yazmış ve temel kaynağı halk şiiri olan modern bir şiir meydana getirmişlerdir. Milli edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren şairlerimiz: Ahmet Kutsi Tecer, Kemalettin Kamu, Behçet Kemal Çağlar, Ömer Bedrettin Uşaklı, Necmettin Halil Onan, Zeki Ömer Defne, Halide Nusret Zorlutuna, Arif Nihat Asya.

Garip akımının özellikleri nelerdir?

Türk edebiyatında 1940’llı yıllarda ortaya çıkan, geleneksel şiir anlayışına ve özellikle ahenk, ölçü, sanatlı söyleyişe karşı çıkan bir şiir hareketidir. Bu akımın öncüsü Orhan Veli Kanık, Melih Cevdet Anday, Oktay Rıfat Horozcu’dur. Adını 1941’de yayımladıkları ortak şiir kitabı ”Garip” ten almıştır.

İkinci yenicilerin şiir anlayışı hakkında bilgi veriniz.

İkinci yeni 1950’li yıllarda Garip akımına karşı ortaya çıkan; anlamı kapalı, soyut ve bireysel yönü ağır basan bir şiir hareketidir. Bu akım; dili bir oyun alanı gibi kullanarak çağrışımlara dayalı, özgür, imgesel ve çok katmanlı bir şiir anlayışı geliştirmiştir.

Dini geleneğe duyarlı ve metafizik anlayışı öne çıkaran şiir anlayışı nedir?

Metafizik eğilimli şiir ya da spesifik olarak tasavvufi ve metafizik temelli şiir olarak adlandırılır. Bu anlayış özellikle Cumhuriyet Dönemi Türk şiiri içerisinde bazı şairlerde belirgin şekilde öne çıkar.

1960 sonrası toplumcu eğilimi yansıtan şiir hakkında bilgi veriniz.

Türkiye’de toplumsal sorunları dile getiren, halkın sesi olmaya çalışan ve sosyal adaletsizliklere karşı duruş sergileyen bir şiir anlayışını temsil eder. Bu anlayış özellikle 1960 yılında yaşanan siyasi ve sosyal koşulların etkisiyle şekillenmiştir. Şiirlerde sınıf çatışmaları, işçi-emekçi sorunları, yoksulluk, köy-kent çelişkisi gibi konular işlenir. Bireysel duyarlılıktan çok toplumun genel sorunlarına odaklanılır. Direniş, mücadele, dayanışma gibi kavramlar öne çıkar. Dil sadedir. Bu anlayışta sanat, yalnızca estetik bir araç değil toplumsal değişimin ve mücadelenin bir parçasıdır. İsmet Özel, Süreyya Berfe, Refik Durbaş, Ahmed Arif, Nihat Behram, Özkan Mert, Gülten Akın, Egemen Berköz 1960 kuşağı şairlerinden bazılarıdır.

1980 sonrası Türk şiiri ile ilgili bilgi veriniz.

Bu dönem Türk şiirinde şehirli kimliği öne çıkar. Bu dönem şairleri özellikle büyük kentlerde yaşayan bireylerin içsel çatışmalarını, yalnızlıklarını, yabancılaşmalarını ve kent yaşamının estetik izlerini şiirlerine yansıtır. Şiir artık sadece bir duyarlılığın ifadesi değil aynı zamanda modern bireyin kentle kurduğu ilişkinin de bir aynası haline gelir. İmge bu dönem şiirinin en önemli özelliğidir. Modern yaşamla birlikte Türk şiirinde çoğulcu bakış açısı ortaya çıkmıştır. Tek bir şiir anlayışının egemen olmadığı, farklı üslupların, temaların ve dünya görüşlerinin yan yana var olabildiği bir dönem olarak dikkat çeker. Haydar Ergülen, Tuğrul Tanyol, Hüseyin Atlansoy, Salih Bolat gibi isimler 1980 sonrası Türk şiirinin önemli isimleridir.

Cumhuriyet sonrası halk şiirinin özellikleri nelerdir?

Cumhuriyet sonrası halk şiiri geleneği de devam etmiştir. Geleneksel halk edebiyatının biçim ve söyleyiş özelliklerini korumakla birlikte, dönemin toplumsal ve siyasal değişimlerine uyum sağlayarak hem içerik hem de biçim açısından dönüşümler geçirmiştir. Bu dönemde halk şairleri geleneksel nazım biçimlerini ve hece ölçüsünü sürdürmüş, halkın dilini ve günlük yaşamı yansıtmaya devam etmiştir. Ancak Cumhuriyet’in getirdiği modernleşme süreciyle birlikte şiirlerde artık yalnızca aşk, doğa ve tasavvuf gibi klasik temalar değil; Atatürk, Cumhuriyet, eğitim, kalkınma, yoksulluk, toplumsal adalet gibi konular da işlenmiştir. Şairler hem halkın değerlerine sahip çıkmış hem de hem de değişen yaşam koşullarını şiirlerine yansıtarak toplumsal bilinç oluşturmuştur. Okuryazar halk şairlerinin artması halk şiirinin entelektüel düzeyde gelişmesine katkı sağlamış; halk şiiri sadece sözlü gelenekte değil, yazılı ve kitlesel iletişim araçlarıyla da yaygınlaşmıştır. Bu dönem şairleri arasında Aşık Veysel Şatıroğlu, Ali İzzet Özkan, Abdurrahim Karakoç, Şeref Taşlıova, Aşık Daimi, Murat Çobanoğlu, Feymani gibi isimler yer almaktadır.

KÜÇÜREK ÖYKÜ

SAF ŞİİR ve SEMBOLİZM

1923-1960 TOPLUMCU GERÇEKÇİ ŞİİR

MİLLÎEDEBİYAT ANLAYIŞINI YANSITAN ŞİİR

GARİP AKIMI (I. YENİCİLER)

İKİNCİ YENİCİLER

Exit mobile version