Site icon Edebiyat Hocam | Lise Türkçe ve Edebiyat Konu Anlatımları ve Testler

11. SINIF 1. DÖNEM 2. SINAV ÇALIŞMA KÂĞIDI (Yeni Müfredat)

Tanzimat I. dönem şiirinin özellikleri ve temsilcileri ile ilgili bilgi veriniz.

İBRAHİM ŞİNASİ:

Şiir: Müntehabat-ı Eş’ar (kendi şiirleri), Tercüme-i Manzume (çeviri şiirler)

ZİYA PAŞA:

Şiir: Terkib-i Bent, Tercih-i Bent, Zafername, Eşar-ı Ziya.

Makale: Şiir ve İnşa

Anı: Defter-i Amal

 NAMIK KEMAL:

Tiyatro: Vatan Yahut Silistre, Zavallı Çocuk, Akif Bey, Celaleddin Harzemşah, Kara Bela, Gülnihal

Roman: İntibah, Cezmi

Eleştiri: Tahrib-i Harâbât, Takip, Renan Müdafaanamesi, İrfan Paşa’ya Mektup, Mukaddeme-i Celal

Tarih Kitapları: Devr-i İstila, Barika-i Zafer, Evrak-ı Perişan, Kanije, Silistre Muhasarası, Osmanlı Tarihi, Büyük İslam Tarihi

Şiir: Hürriyet Kasidesi, Vatan Şarkısı, Vatan Mersiyesi, Vaveyla (Çığlık)

 

Tanzimat II. dönem şiirinin özellikleri ve temsilcileri ile ilgili bilgi veriniz.

 

RECAİZADE MAHMUT EKREM

 

Şiir: Nağme-i Seher, Yadigâr-ı Şebâb, Zemzeme I-II-III, Tefekkür, Pejmürde, Nijad Ekrem, Nefrin.

Roman: Araba Sevdası.

Öykü: Saime, Muhsin Bey Yahut Şairliğin Hazin Bir Neticesi, Şemsa.

Oyun: Afife Anjelik (İlk romantik dram), Atala Yahut Amerikan Vahşileri, Vuslat Yahut Süreksiz Sevinç, Çok Bilen Çok Yanılır.

Ders Kitabı: Talim-i Edebiyat,

Eleştiri: Takdir-i Elhan, Zemzeme III Mukaddimesi.

ABDÜLHAK HAMİT TARHAN

Şiir: Sahra, Ölü, Hacle, Bir Sefilenin Hasbihali, Bâlâ’dan Bir Ses, Validem, İlham-ı Vatan, Garam, Makber…

Tiyatro: Turhan, Eşber, Nesteren, Mecara-yı Aşk, Sabr u Sebat, İçli Kız, Duhter-i Hindu, Tarık, İbn-i Musa, Zeynep, Finten…

MUALLİM NACİ

Şiir: Ateşpare, Şerâre, Fürûzan, Sümbüle.

Servetifünun Şiiri özellikleri ve temsilcileri ile ilgili bilgi veriniz.

TEVFİK FİKRET

♠ Balıkçılar, Han-ı Yağma, Tarih-i Kadim, Haluk’un Bayramı, Sis şairin
tanınmış şiirlerindendir.

♠ Şiir kitapları Rübab-ı Şikeste, Haluk’un Defteri ve çocuklar için hece ölçüsüyle yazdığı şiirlerinin toplandığı Şermin’dir.

CENAP ŞAHABETTİN

Eserleri:

Şiir: Tâmat

Özdeyiş: Tiryaki Sözleri

Gezi Yazısı: Hac Yolunda, Avrupa Mektupları, Suriye Mektupları, Afak-ı Irak.

Tiyatro: Körebe, Yalan.

Makale: Evrak-ı Eyyam, Nesr-i Harp, Nesr-i Sulh.

Saf şiir anlayışının özellikleri ve temsilcileri ile ilgili bilgi veriniz. (ÖNEMLİ)

Saf şiir, şiirde ses güzelliğine önem veren, anlamı ve anlatmayı arka plana atmayı tercih eden şairleri anlatmak için kullanılır, retorik önemsenmez.   Sanatın form sorunu olduğuna inanan şairler için önemli olan iyi ve güzel şiir yazmaktır. Bu anlayışla kendilerine özgü özel imge düzeni oluştururlar. Özgün ve yaratıcı olan bu imgeler dilin mantığına uygun ve dilin anlam alanını genişletip dile yeni olanaklar sunacak bir yapıya sahiptir. En önemli temsilciler hatta öncüleri Ahmet Haşim ve Yahya Kemal Beyatlı’dır.

AHMET HAŞİM

Eserleri

Şiir: Göl Saatleri, Piyale.

Fıkra ve Sohbet: Bize Göre, Gurabahane-i Laklakan.

Gezi Yazısı: Frankfurt Seyahatnamesi.

YAHYA KEMAL BEYATLI

Şiir: Kendi Gök Kubbemiz (Yeni tarzdaki şiirleri) , Eski Şiirin Rüzgarıyla (Divan tarzındaki şiirleri),  Rubailer ve Hayyam Rubailerini Türkçe Söyleyiş (Şairin 40, Ömer Hayyam’ın 54 rubaisi)

Deneme, makale, sohbet: Aziz İstanbul, Eğil Dağlar, Edebiyata Dair, Siyasi Hikâyeler, Mektuplar- Makaleler, Tarih Musahabeleri.

Anı: Siyasi ve Edebi Portreler, Çocukluğum Gençliğim Siyasi ve Edebi Hatıralarım.

Millî Edebiyat Dönemi şiir anlayışının özellikleri ve temsilcileri ile ilgili bilgi veriniz.

Mehmet Emin Yurdakul 

Millî edebiyatın ve Türkçülük akımının önde gelen temsilcilerindendir. ”Türk Derneği” ve ”Türk Yurdu” dergilerinin kurucuları arasındadır. İlk şiirlerini Servetifünun Dönemi’nde yayımlayan Mehmet Emin Yurdakul, Cenge Giderken adlı şiiriyle Millî Edebiyat şiirinin öncüsü sayılmıştır. Anadolu halkının acılarını şiirlerinde coşkulu bir dil ile anlatmıştır. Konularını toplumun sorunlarından almıştır. Şiirleri teknik açısından güçlü değildir anca duygu açısından oldukça güçlüdür. Sade bir dil ve hece ölçüsü ile şiirler kaleme almıştır.

Şiir: Ey Türk Uyan, Türk Sazı, Türkçe Şiirler, Tan Sesleri, Zafer Yolunda, Ordunun Destanı, Dicle Önünde, Turan’a Doğru, Ankara, Mustafa kemal, İsyan ve Dua, Hasta Bakıcı Hanımlar, Aydın Kızları.

Düz Yazı: Fazilet ve Asalet, Türk’ün Hukuku.

Mehmet Akif  Ersoy

Milli Edebiyat dönemi bağımsız sanatçılarındandır. İlk şiirini 1980’li yıllarda yazmıştır. Servetifünunu aşırı Batıcı bulduğu için bu topluluğa katılmamıştır. 1908 yılından sonra Sebilü’r Reşat ve Sırat-ı Müstakim dergilerinde yazmıştır. Sırat-ı Müstakim dergisinde başyazarlık yapmıştır. Türk milletinin bağımsızlığını simgeleyen İstiklal Marşı’nı yazmıştır. Şiirlerinde içinde yaşadığı toplumla ilgili siyasi ve sosyal konuları işlemiş, halkın yaşayış tarzını ve değerlerini yansıtmıştır. Toplum için sanat, anlayışını esas almıştır. Gözlem ve tasvir yeteneği kuvvetlidir. Türk şiirine gerçek realizmi getiren sanatçı olmuştur. Aruzu Türkçeye başarıyla uygulamıştır. Dizeleri yer yer kırarak şiiri düzyazıya yaklaştırdı. Halkın konuşmalarını şiirde diyaloglar şeklinde vermeyi başardı. Bülbül, Küfe, Mahalle Kahvesi, Kocakarı ile Ömer, Cenk Şarkısı şairin tanınmış şiirleridir. Şair sağlığında yedi şiir kitabı yayımladı: Safahat, Süleymaniye Kürsüsünde, Hakkın Sesleri, Fatih Kürsüsünde, Hatıralar, Asım, Gölgeler. Bu kitaplar, şairin ölümünden sonra bir araya getirilip Safahat adıyla tek kitap olarak yayımlandı.

Cumhuriyetin ilk yıllarındaki şiir anlayışının özellikleri ve temsilcileri ile ilgili bilgi veriniz.

Cumhuriyet’in ilk yıllarındaki şiir anlayışı; dönemin toplumsal, siyasal ve kültürel dönüşümlerinden büyük ölçüde etkilenmiştir. Bu dönem 1923-40 yılları arasını kapsar. Millî Edebiyat Dönemi’nde başlayan edebi eserlerde milli değerlerin işlenmesine Cumhuriyet’in ilk yıllarında da devam edilmiştir. Şiirde milli duyarlılığa önem verilmiş, halk edebiyatı ve halk şiiri kaynak olarak görülmüştür. Hece ölçüsü yaygındır, aruzdan uzaklaşma eğilimi görülür. Bu dönemde Milli Edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren bir şiir çizgisi görülür. Şairler genellikle şiirlerinde Anadolu’yu ve Anadolu insanını konu edinmiştir. Böylece Memleket Edebiyatı adı verilen bir akım oluşmuştur. İlk örneklerini II. Meşrutiyet’ten sonra vermeye başlayan bu memleketçi şiir, bu akım içinde varlığını güçlü bir biçimde sürdürmüştür. Milli kimlik, edebi eserlerin merkezine yerleştirilmiştir. Faruk Nafiz Çamlıbel, Ahmet Kutsi Tecer, Kemalettin Kamu, Orhan Şaik Gökyay, Ömer Bedrettin Uşaklı gibi şairler Memleket Edebiyatı akımı doğrultusunda eserler vermiştir.

Türkiye dışındaki çağdaş Türk şiiri ile ilgili bilgi veriniz.

Türkiye dışındaki çağdaş Türk şiiri, özellikle Türk dünyasında (Orta Asya, Kafkaslar, Balkanlar vb.) yaşayan Türk halklarının edebi birikimini kapsar. Türk dünyası edebiyatı, ortak duygu ve düşünce dünyasının yanı sıra zengin bir kültür birikimine sahiptir. Türkiye dışındaki coğrafyalarda yaşayan Türkler ana dil bilinci ile Türkçe eserler vermiştir. Genellikle özgürlük ve ulusal bilinç temaları işlenmiştir. Çağdaş Türk şiirinin başlıca temsilcileri:

Bahtiyar Vahapzade (Azerbaycan), Şehryar (İran), Recep Küpçü (Bulgaristan), Mağcan Cumabayulı (Kazakistan), Osman Türkay (KKTC), Ata Atacanoğlu (Türkmenistan)…

Bunu da bil 🙂

Manzum hikâye nedir?

Nazım şeklinde yazılan hikâyelere denir. Manzum hikâyelerin öykülerden tek farkı şiir biçiminde yazılmış olmalarıdır.  Biçimsel olarak şiire benzeyen; ölçülü, uyaklı, dizeler hâlinde yazılmış hikâyelere manzum hikâye denir. Genellikle didaktik özellik gösteren ve yaşanmış ya da yaşanabilir olayların şiir biçiminde anlatıldığı manzum hikâyede aşağıdaki örnek metinde de olduğu gibi hikâyenin yapı unsurları (kişi, yer, zaman, olay örgüsü) bulunur. Şiirde bireysellik, duygu, imge, çağrışım ve çok anlamlılık; manzum hikâyede ise olay, anlatma, gösterme ve tek anlamlılık ön plandadır. Türk edebiyatında Tevfik Fikret ve Mehmet Akif Ersoy başarılı manzum hikâye örnekleri vermiştir.

 

DİKKAT!

Bu bir sınav çalışma kâğıdı olduğu için konular kısaca açıklanmıştır. Bu konulara daha da detaylı çalışmak isterseniz aşağıdaki başlıklara tıklayarak konuların daha uzun ve bol örnekli haline ulaşabilirsiniz. 

TANZİMAT DÖNEMİ’NDE ŞİİR

SERVETİ FÜNUN DÖNEMİNDE ŞİİR

SAF ŞİİR

MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİNDE ŞİİR

CUMHURİYET’İN İLK YILLARINDA ŞİİR

İSİM TAMLAMASI

!!!!!!!DİKKAT!!!!!!!

Edebiyat dersi bir bütündür. MEB’in yayımladığı  örnek sınavlara baktığımızda da görüyoruz ki bu konulardan önce işlediklerimiz de bu sınava dahil. Yani 1. edebiyat sınavında sorumlu olduğumuz konulardan yine sorumluyuz. Bunu dikkate alarak lütfen aşağıdaki linke tıklayıp 1. dönem 1. sınav konularına da çalışınız.

11. SINIF 1. DÖNEM 1. SINAV ÇALIŞMA KÂĞIDI

Exit mobile version